fredag 26 april 2013

Recept - Vegetariska linsbiffar

Ikväll hade vi LiLi, Men och Joshi över på middag.
Det blev vegetariska linsbiffar med klyftpotatis, aubergine och vitlökssås. Jag bestämde mig för att sluta med detoxen och åt vitlökssås till maten, helt klart värt det! Dock kommer jag att försöka äta bättre även om jag inte kör detox framöver.

Det var första gången för mig att laga dessa vegetariska linsbiffarna. Alla vi tyckte om de speciellt Kevin och jag, så vi kommer absolut att laga det igen.


Recept - Vegetariska linsbiffar (3 portioner)

Röda linser (torra), 2 dl
Vatten,  ca 4 dl
Buljongtärning, 1

Morötter, 2st
Gullök, 1/2
Vitlök, 1-2 klyftor
Ägg, 1st
Vetemjöl 3 msk
Salt & peppar
Paprikapulver/Chilipulver


Koka röda linser i vatten och buljong i ca 10 min.
Låt svalna lite.
Riv morötter, lök och vitlök på den grova sidan av rivjärnet.

Blanda samtliga ingredienser.
"Smeten" ska sedan klickas på stekpannan i önskad storlek.
Stek på ena sidan tills de blir lite fastare och får en fin yta och vänd sedan.
Klart!

(Mina bilder visar för ca 6 portioner)



Recept - Vitlökssås (typ Tzatziki)

Crème fraîche
Gurka

Vitlök
Salt & peppar

Riv gurkan på den grova sidan av rivjärnet.
Blanda samtliga ingredienser (mängden efter eget tycke).


Tips! Pressa gurkan med handen mot en durkslag för att få ut en del av vätskan.

















1 kommentar:

  1. Godaste vegetariska rätten jag ätit på länge!! /Kasper

    SvaraRadera